Konkursy grantowe – protokół

Protokół ze spotkania konsultacyjnego z organizacjami pozarządowymi w sprawie „Programu współpracy Gminy Oborniki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 r.”

 

Oborniki, dnia 4 października 2010r.

 

Godz. 15.00

 

 

Obecni:

 

1.       Burmistrz Oborniki Pani Anna Rydzewska

 

2.       Specjalista ds. Pożytku Publicznego i Wolontariatu Pani Małgorzata Wieczorek

 

 

Przebieg spotkania:

 

1.Pani Burmistrz Anna Rydzewska przywitała przybyłych gości. Poinformowała zebranych o istocie spotkania. Jak podała dzisiejsze spotkanie odbywa się w związku z tworzonym „Programem współpracy Gminy Oborniki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2011 r.” i znowelizowaną Ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,, i jest kontynuacją spotkania z 28.06.2010 r. Następnie Pani Burmistrz przedstawiła prowadzącą spotkanie Panią Małgorzatę Wieczorek – Specjalistę ds. Pożytku Publicznego i Wolontariatu, i oddała jej głos.

 

2. Pani Wieczorek przywitała przybyłych gości. Jak podała wymogiem ustawy jest skonsultowanie „Programu współpracy Gminy Oborniki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2011 r.”. Pani Wieczorek poinformowała również, iż to ustawa określa zakres programu, dlatego min. O celach, zasadach współpracy, priorytetowych zadaniach publicznych chcemy porozmawiać – poinformowała Specjalista ds. Pożytku Publicznego i Wolontariatu.

 

 

3.Pani Wieczorek  poinformowała, iż poruszy kwestie najbardziej interesującą, bowiem ustawa zmieniła zakres zadań z 24 na 33 zadania (niektóre z tych zadań zostały podzielone  np.: Turystyka, krajoznawstwo i wypoczynek dawniej razem, podzielono na dwa odrębne zadania. Obecnie turystyka i krajoznawstwo to jedno zadanie, wypoczynek natomiast drugie). Program współpracy z organizacjami pożytku publicznego musi być uchwalony do 30 listopada i w tym programie muszą być określone zadania i  środki finansowe. Jak Podała Pani Wieczorek zmienił się również zapis o obowiązku informowania o otwartym konkursie ofert. Informacje takie będą zamieszczone w Internecie na stronie BIP Urzędu Miejskiego i tablicy informacyjnej Urzędu mogą być zamieszczone w prasie lokalnej.  Zmienił się również termin składania ofert – nie może być krótszy niż 21 dni, poprzednio był to miesiąc.

 

4.Ustawa narzuciła również konieczność czynnego uczestnictwa przedstawiciela środowiska pozarządowego w komisji konkursowej- podała Pani Wieczorek. Będzie się to odbywało na zasadzie przeciwieństw. Przedstawiciel organizacji działającej w pewnej płaszczyźnie będzie mógł oceniać pod względem formalnym i merytorycznym oferty z płaszczyzny, w której nie działa jego organizacja. W związku z powyższym zostały rozdane formularze zgłoszenia kandydata środowiska pozarządowego do komisji konkursowych. Pani Wieczorek pouczyła o konieczności składania kandydatur, gdyż wymogu tego nie da się uniknąć. W przypadku braku zgłoszeń będzie konieczność wytypowania kandydatur odgórnie, ponieważ nie będzie można rozstrzygnąć konkursów. Pani Małgorzata Wieczorek określiła termin składania formularzy do końca października 2010r.

 

5. Tryb małych zleceń – to jak wyjaśnia Pani Wieczorek  był tworzony  najprawdopodobniej z myślą o małych organizacjach. Na wniosek organizacji organ może zlecić z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania o charakterze lokalnym. Muszą być wówczas spełnione następujące warunki: wysokość zadania nie może przekraczać 10 000 zł, zadanie musi być zrealizowane w ciągu 90 dni. Łączna kwota przyznana tej samej organizacji w tym trybie nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł. Wysokość środków przyznanych w tym trybie nie może przekroczyć 20% dotacji planowanej w roku bieżącym. Pani Małgorzata Wieczorek poinformowała, iż wspomniane 20% dotacji planowanej w roku bieżącym to ogromne pieniądze, które byłyby zamrożone, a co za tym idzie środki do podziału na konkursy zostały by pomniejszone o wspomnianą kwotę.

 

6. Ustawa wprowadza również nową formę współpracy mieszkańców z samorządem. Mieszkańcy mogą samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji podjąć inicjatywę lokalną. Korzystanie z tej formy pomocy może nastąpić dopiero po przyjęciu uchwały w sprawie kryteriów i trybu wyboru inicjatywy

 

7.Pani Małgorzata Wieczorek podkreśliła, iż najważniejsze są zadania, które będziemy realizować w 2010r. Jak podała do dotychczasowych zadań realizowanych w 2011 r. należały:

 

– upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, na które w zeszłym roku przeznaczono 310 000zł

 

– krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzież, na które w zeszłym roku przeznaczono 40 000 zł

 

– kultura, sztuka, odnowa dóbr kultury i tradycji, na które w zeszłym roku przeznaczono 40 000 zł

 

– ochrona i promocja zdrowia, na które w zeszłym roku przeznaczono 65 000 zł

 

– ekologia, oraz odnowa dziedzictwa przyrodniczego, na które w zeszłym roku przeznaczono 10 000 zł

 

– przeciwdziałanie patologiom społecznym, na które w zeszłym roku przeznaczono 50 000 zł

 

8.Pani Wieczorek zwróciła się do zebranych czy ten zakres zadań odpowiada, czy też są propozycje nowych zadań. Nie było żadnych propozycji zmian.

 

9.Pani Irena Daszkiewicz zwróciła się za zapytaniem: czy zwiększa się kwoty przeznaczone na poszczególne zadania?

 

10.Pani Burmistrz odpowiedziała, iż na pewno zwiększą się środki na zadania związane z z profilaktyką w tle z tzw. funduszu alkoholowego.

 

11.Pan Jędrzej Winiecki spytał czy do realizacji wspomnianych zadań należy mieć zapis w statucie organizacji o profilaktyce?

 

12.Pani Małgorzata Wieczorek odpowiada tak taki zapis jest wymogiem, koniecznością. Podkreśliła jednocześnie, iż statut organizacji zawsze można zmienić, rozszerzyć. Zaznaczyła również, iż wówczas organizacje posiadające taki zapis mogą ubiegać się o środki na zadania z różnych Urzędów – czy to Marszałkowskiego, czy Wojewódzkiego.

 

13.Pani Burmistrz zwróciła się do zebranych z informacją, że dnia 24 października 2010 r. Gmina Oborniki, podpisze oficjalną umowę o współpracy z Obornikami Śląskimi. Jak zauważyła, współpracę tę można również przenieść na organizacje pozarządowe, można tę współpracę wpisać do programu współpracy.

 

14.Pan Winiecki zwrócił się z zapytaniem: czy jedna organizacja może składać projekty w różnych dziedzinach?

 

15.Pani Wieczorek odpowiada: tak oczywiście.

 

16.Pani Burmistrz zwróciła się do zebranych z prośbą, o ewentualne uwagi i propozycje do programu, które można składać w formie pisemnej do końca tygodnia, czyli do dnia 08.10.2010r.

 

17.Pani Małgorzata Wieczorek zaoferowała pomoc w formułowaniu ewentualnych uwag, oraz podziękowała za udział w spotkaniu.

 

18.Pani Burmistrz Anna Rydzewska podziękowała zaproszonym  gościom za przybycie i udział w spotkaniu oraz za współpracę i aktywność w 2010r.

 

19.W spotkaniu uczestniczyło 14 osób z organizacji: UKS „Trójka”; TKKF LECH; SKF KPR SPARTA; Stowarzyszenie „Przyjaciel”; Stowarzyszenie Amazonek; TPD Oborniki, TAKRYS Stowarzyszenie Brydżowe Oborniki, Stowarzyszenie Chór Mieszany „CANTILENA”; LKS Orkan Objezierze, Poznański Regiment Odprzodowy, UKS TS Oborniki.

 

Formularz zgłoszenia kandydata środowiska pozarządowego