Aktualności

Zakończył się projekt „Upgrade your mind”

Zakończył się projekt „Upgrade your mind”

Od sierpnia 2009 roku do końca lipca 2011 Akademia Języków Obcych „Europa” s.c. w partnerstwie z Gminą Oborniki realizowała projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet IX, Działanie 9.1, Poddziałanie 9.1.2 pod tytułem „Upgrade your mind- wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół podstawowych w gminie Oborniki”.

Adresowany był do uczniów klas II, III, IV, V (w drugim roku trwania projektu klas III, IV, V i VI) szkół podstawowych z Obornik, Maniewa, Kiszewa, Rożnowa, Chrustowa, Objezierza i Sycyna.

W ramach projektu przeprowadzono łącznie 4.050 godzin bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych z języka obcego (nauczanego w danej szkole) oraz zajęć z technik efektywnego uczenia się dla 324 uczniów uczęszczających do wymienionych szkół podstawowych. Głównym celem zajęć było wyrównanie szans edukacyjnych uczniów pochodzących z obszarów miejsko- wiejskich i wiejskich.

Dobór i rekrutacja grupy docelowej projektu zgodny był z polityką równych szans. Koncepcja doboru grupy wiekowej opierała się na badaniach dowodzących, że wczesna edukacja językowa wpływa pozytywnie na rozwój zdolności intelektualnych, wspomaga opanowanie własnego języka, buduje motywację i daje fundament pod systematyczną pracę nad językiem obcym.

Rekrutacja uczestników zajęć wsparta była działaniami promocyjnymi i odbywała się za pośrednictwem placówek oświatowych, w których dzieci się kształciły m.in. przez plakaty oraz ulotki.

Dni i godziny zajęć zostały dostosowane do planu lekcji uczniów i odbywały się w miarę możliwości bezpośrednio po zajęciach szkolnych. Po zakończeniu zajęć uczniowie z innych miejscowości niż ta, w której zlokalizowana jest szkoła, odwożeni byli do domów wynajętym autobusem, pod nadzorem opiekuna.

Wszystkie dzieci otrzymały darmowe podręczniki i ćwiczenia do nauki języka obcego oraz materiały szkoleniowe do nauki mnemotechnik, których zakup współfinansowany był przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W roku szkolnym 2009/ 2010 przeprowadzono 810 godz. zajęć z technik efektywnego uczenia się. Założeniami osiągniętymi przez kurs metod przyswajania wiedzy było zastosowanie mnemotechnik- zespołu sposobów błyskawicznego zapamiętywania, przechowywania i przypominania sobie informacji, wyrobienie w uczniach nawyków samokształceniowych oraz umożliwienie każdemu dziecku wyodrębnienia preferowanych osobiście stylów uczenia się.

U wszystkich uczniów z każdej klasy i szkoły stwierdzono podniesienie poziomu umiejętności w stosowaniu mnemotechnik.  W celu sprawdzenia efektywności zajęć posłużono się testem sprawdzającym poziom umiejętności uczniów przed rozpoczęciem kursu i po jego zakończeniu.

W maju 2009 zorganizowano jednodniowe mistrzostwa z mnemotechnik na terenie Szkoły Podstawowej nr 4 w Obornikach. Wzięło w nich udział aż 54 uczniów (po 2 osoby z każdej grupy), którzy pomyślnie przeszli eliminacje wewnątrzszkolne. Konkurs stanowił formę motywacji uczestników do nauki oraz ewaluację prowadzonych szkoleń.

W ramach projektu w ciągu dwóch lat przeprowadzono łącznie 3.240 godz. zajęć z języka obcego w wymiarze 2 godz. tygodniowo dla każdej grupy. Wybór języka obcego uwarunkowany był obowiązkiem jego nauczania nałożonym przez szkołę. Lektoratem z języka angielskiego zostało objętych  21 grup szkolnych: po cztery grupy w obornickich Szkołach Podstawowych nr 2, nr 3 i nr 4, oraz w Objezierzu, trzy grupy w Rożnowie oraz dwie w Kiszewie. Języka niemieckiego nauczano w 6 grupach: w dwóch w Szkole Podstawowej w Maniewie i Chrustowie oraz po jednej w Sycynie i Rożnowie. Podczas kursów językowych dzieci kształtowały umiejętności językowe, takie jak: słuchanie, pisanie, ustne wypowiedzi w języku obcym oraz  rozbudzały w sobie entuzjazm do nauki języka obcego.

Biorąc pod uwagę dużą aktywność, zainteresowanie i podejmowaną inicjatywę przez większość uczniów można stwierdzić, że skutecznie przełamali oni swoje bariery językowe. Świadczy to również o ich wysokiej motywacji do rozwijania umiejętności językowych. Uczniowie chętnie brali udział w zajęciach, byli aktywni, uważali na lekcjach, co przełożyło się na bardzo dobre wyniki osiągnięte w końcowym teście.

Realizację projektu wspierali dyrektorzy szkół podstawowych gminy Oborniki, którzy dokładali wszelkich starań, aby zajęcia współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, odbywały się zgodnie z założeniami projektu.

Owocna współpraca z Gminą Oborniki – Partnerem Projektu, a w szczególności z Kierownikiem Wydziału Oświaty, panem Edwardem Mączyńskim, zapewniła sprawną koordynację realizacji szkoleń zgodnie z wymogami projektu.

Uczniowie uczestniczący w projekcie zwiększyli znajomość oraz umiejętności stosowania języka obcego  i co również istotne, wzrosła ich motywacja do nauki języków. Nabyli też umiejętności stosowania technik efektywnego uczenia się, które są przydatne podczas nauki wszystkich przedmiotów szkolnych. Co za tym idzie, kursy wpłynęły na przyspieszenie procesu uczenia się oraz zwiększenie efektywności przyswajania wiedzy u dzieci.

Jesteśmy przekonani, że nabyta wiedza i umiejętności pomogą uczniom w osiąganiu sukcesów na dalszych etapach nauki.