Aktualności

Jak skutecznie zainteresować uczniów tematyką folkloru i zaangażować w projekcie?

Jak skutecznie zainteresować uczniów tematyką folkloru i zaangażować w projekcie?

Od września w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku realizowano z klasą Przysposabiającą do Pracy (uczniowie z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną) projekt edukacyjny, pt. „Na ludowo”.

Uczniowie klasy 3P, poznawali najważniejsze informacje o największych regionach w Polsce, w tym o swoim, czyli o Wielkopolsce. Tematyka projektu znana jest wszystkim i bardzo często w szkołach realizowana, dlatego zaplanowano jej wdrożenie z trochę innej perspektywy. Projekt uczniowie realizowali pod opieką Zyty Czechowskiej, Jolanty Majkowskiej i Kingi Frąckowiak.

Jak wyjaśniają autorki  – Postanowiłyśmy przybliżyć uczniom przede wszystkim tradycje i zwyczaje ludowe- folkowe, po to by zaszczepić w nich miłość do tradycji, polskich, ludowych wzorów i obyczajów. Nie obyło się bez kaszubskich haftów, góralskich i wielkopolskich motywów. Najbardziej przypadły nam do gustu łowickie wycinanki. 

Aby uczniowie skutecznie przyswoili omawiane treści i maksymalnie zaangażowali się w ich realizację zastosowałyśmy wielorakie metody i formy pracy.  

Jak można zaktywizować uczniów realizujących projekt?

  • Zaczęłyśmy od pracy z mapą, od wskazywania najważniejszych regionów Polski. Uczniowie mieli za zadanie zaznaczyć i wypisać największe polskie miasta. Stworzyli makietę mapy z omawianymi regionami.
  • Następnie poznaliśmy tradycję poszczególnych regionów, skupiając się na charakterystycznych strojach ludowych i folkowych wzorach.  W tym celu posłużyłyśmy się świetną bazą pomysłów, gier, materiałów do wydruku i wiedzy tematycznej, czyli stroną Polalech.
  • Następnie uczniowie stworzyli lapbooki, w którym zawarli najważniejsze dla regionów informacje, w tym o naszym regionie – Wielkopolsce.
  • Nie mogło w naszych działaniach zabraknąć nowoczesnych technologii, dlatego młodzież stworzyła interaktywne puzzle na platformie jigsawplanet. przedstawiające zabytki największych miast Polski i stroje ludowe naszych regionów. Powstały interaktywne ćwiczenia na platformie Learningapps związane z wzorami folkowymi i testy o gwarze. W aplikacji Pic Collage powstały przepiękne plakaty opisujące wybrane regiony.
  • Przyrządzaliśmy najważniejsze, charakterystyczne dla poszczególnych regionów potrawy, przy okazji skupiając się na estetyce nakrywania i zdobienia stołów. Utrwaliliśmy zasady savoir vivre.
  • W związku ze zbliżającą się Wielkanocą stworzyliśmy folkowe, świąteczne motywy ozdobne. Między innymi pisanki, kolorowe palmy, świąteczne kartki.

Podsumowanie projektu odbyło się tuż przed Wielkanocą na forum szkoły. Uczniowie realizujący projekt przebrali się w elementy ludowych strojów, stwarzając tym samym niesamowitą atmosferę.  Zaprezentowaliśmy wytwory i produkty projektu, a na koniec zorganizowaliśmy kiermasz ręcznie zdobionych świątecznych toreb do prezentów.

Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska