
ZUS pomoże przedsiębiorcom w trudnej sytuacji
Możliwość odroczenia terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych – to udogodnienia dla przedsiębiorców w związku z występowaniem w Polsce koronawirusa.
Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych.
Odroczenie terminu płatności w uproszczonym trybie, będzie dotyczyło składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. oraz zawartych już układów ratalnych i odroczeń z terminami płatności od marca do maja 2020 r.
Przedsiębiorca, który skorzysta z odroczenia terminu płatności składek lub układów ratalnych, może liczyć na wstrzymanie postępowania przedegzekucyjnego, egzekucyjnego oraz sankcji.
Jakie składki możesz odroczyć?
Zgodnie z przepisami odroczenie może dotyczyć składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.
Jeśli chcesz skorzystać z ulg, złóż odpowiedni wniosek w tej sprawie
- Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości (plik docx 223kb)
- Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość (plik docx 195kb)
Wniosek możesz przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (skorzystaj z instrukcji), złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Jeżeli prowadzisz pełną księgowość, do wniosku musisz dołączyć sprawozdanie finansowe za 2018 lub 2019 r. Skany dokumentów możesz dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS.
We wniosku musisz wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.
Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Będziesz musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek, wyśle Ci umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez Ciebie adres e-mail lub pocztą (jeżeli nie wskażesz adresu mailowego).
Po otrzymaniu dokumentów przejrzyj je i podpisz w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty musisz przekazać z powrotem do ZUS. Złóż je w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub prześlij pocztą.
Ważne!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty możesz wysłać nam w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb), tj. doradca_ds_ulg_i_umorzen_poznan2@zus.pl i na tej podstawie ZUS udzieli Ci ulgi. Jednak będziesz musiał wysłać do ZUS również papierowe oryginały dokumentów, najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli nie przekażesz ich w formie papierowej, ZUS uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy Twoja sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, będziesz mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
Gdy nie spełnisz warunków
Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez Ciebie pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić Ci ulgi.
II Oddział ZUS w Poznaniu |
|
Siedziba Oddziału w Poznaniu |
(61) 874 53 33, |
Inspektorat w Gnieźnie |
(61) 424 05 78, |
Inspektorat w Koninie |
(63) 246 67 80, |
Inspektorat we Wrześni |
(61) 437 43 22, |
Jak elektronicznie wysłać wniosek o odroczenie terminu płatności składek (wniosek ZUS -EOP)
- Zaloguj się do swojego konta na portalu PUE ZUS.
- Przejdź do zakładki Płatnik.
- Z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]
4. Kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP możesz wybrać z listy dostępnych dokumentów:
albo wyszukać, np. po nazwie, korzystając z filtra:
Wniosek możesz utworzyć także z menu [Usługi] – [Katalog usług].
- Gdy zaznaczysz wniosek, kliknij [Utwórz dokument].
6. Wypełnij wniosek. Wyświetli Ci się formularz z uzupełnionymi Twoimi danymi identyfikacyjnymi oraz adresowymi.
W formularzu:
- zaznacz, czy jesteś przedsiębiorcą,
- w sekcji [Zwracam się z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek] zaznacz „pomoc de minimis”:
W polu [za okres] podaj: luty 2020 r.
W uzasadnieniu wniosku podaj: koronawirus.
W bloku [Możliwości płatnicze wnioskodawcy oraz proponowane formy zabezpieczenia] podaj: koronawirus.
Tak samo w bloku [Proponowane warunki spłaty]: koronawirus.
- Wybierz przycisk [Sprawdź] – system podpowie Ci, czy uzupełniłeś wszystkie wymagane pola. Jeśli poprawnie wypełniłeś wniosek – zapisz go, a następnie zamknij formularz.
- Jeżeli prowadzisz pełną księgowość do wniosku dołącz:
- wypełniony Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość (link)
- sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 rok.
Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość oraz skany zapisane na dysku możesz dołączyć po wybraniu klawisza Dodaj załączniki…
- Jeżeli nie prowadzisz pełnej księgowości do wniosku dołącz wypełniony Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości. (link)
Jak podpisać wniosek ZUS – EOP
Wniosek możesz wysłać elektronicznie za pomocą:
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- podpisu zaufanego (PZ ePUAP) lub
- podpisu osobistego (e-dowodu).
Podpis zaufany jest bezpłatny. Aby go uzyskać, złóż wniosek o profil na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Następnie potwierdź swoją tożsamość w placówce ZUS, w urzędzie miasta lub gminy albo za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Podpis kwalifikowany wydają centra certyfikacji. Jest to usługa płatna. Jej koszt zależy m.in. od okresu ważności, na jaki zostaje wydany certyfikat.
Podpis osobisty (e-dowód) możesz uzyskać bezpłatnie, gdy składasz wniosek o nowy dowód osobisty. Certyfikat podpisu osobistego znajdzie się w e-dowodzie. Aby korzystać z podpisu osobistego, musisz mieć czytnik NFC do e-dowodu oraz zainstalować na swoim komputerze odpowiednie oprogramowanie.
Jeśli posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany (PZ ePUAP) lub podpis osobisty (e-dowód) i chcesz wysłać wniosek, wybierz przycisk [Wyślij].
Następnie wybierz sposób odbioru wiadomości zwrotnej z ZUS oraz wskaż podpis, którego chcesz użyć.