Aktualności

Rusza budowa drogi po dawnym torze kolejowym

Rusza budowa drogi po dawnym torze kolejowym

Minęło blisko 20 lat od czasu pierwszych zapowiedzi budowy drogi łączącej trasę wojewódzką 178 w Obornikach z drogą krajową nr 11, po dawnym torze kolejowym Oborniki – Wronki. Wreszcie w czwartek, 16 sierpnia nastąpił, wyczekiwany przez wszystkich, akt przekazania terenu pod inwestycję firmie SKANSKA S.A., która rozpoczyna budowę. Planowane zakończenie prac w roku 2019. Zadanie realizuje i finansuje Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego z dofinansowaniem Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Symbolicznego wkopania łopaty dokonali Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, Poseł na Sejm RP z Obornik Krzysztof Paszyk, Mirosława Rutkowska-Krupka – wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, Burmistrz Obornik Tomasz Szrama oraz Starosta Obornicki Adam Olejnik. Na konferencji obecny był także Paweł Katarzyński, Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

Jak podkreślił wicemarszałek Wojciech Jankowiak, samo rozpoczęcie inwestycji jest poprzedzone ogromną pracą wykonaną przez wiele stron, w tym samorząd obornicki, który działał w tym temacie zawsze szybko i sprawnie, konsultując i sugerując wiele właściwych rozwiązań, ale pewnych procedur nie da się przyspieszyć i m.in. dlatego tyle lat było trzeba czekać na ten dzień.

Burmistrz Obornik Tomasz Szrama zauważył, że po zrealizowaniu budowy tej drogi, nazywanej też „małą obwodnicą”, oczywiście nie da się rozwiązać wszystkich problemów komunikacyjnych naszego miasta, ale da możliwość uspokojenia, dzisiaj bardzo uciążliwego ruchu w centrum Obornik. A to da możliwość do dalszych analiz i wdrożenia rozwiązań ułatwiających mieszkańcom jazdę ulicami Obornik.  

Informacje dotyczące drogi:

Inwestycja polega na budowie nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 178 w Obornikach, czyli obwodnicy miasta o długości 1,2 km. Jej początek będzie stanowić rondo na skrzyżowaniu z ulicą Czarnkowską w ciągu dotychczasowej drogi nr 178, a koniec – rondo na skrzyżowaniu z ul. 11 Listopada w ciągu drogi krajowej nr 11.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Obornik jest wyprowadzenie ruchu samochodowego (zwłaszcza tranzytowego) ze zwartej zabudowy miasta i likwidacja tzw. wąskiego gardła w układzie komunikacyjnym województwa. Inwestycja przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, poprawy komfortu życia mieszkańców Obornik oraz rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego regionu.

Zadanie jest realizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego
na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje, a dopiero potem przystąpić do budowy.

Całkowita wartość: 14,4 mln zł, w tym 12,2 mln zł udział UE.

Termin zakończenia inwestycji: 2019 roku.

Wykonawca robót budowlanych: SKANSKA S.A.

Podstawowy zakres inwestycji obejmuje budowę:

  • nowego fragmentu drogi o długości 1,2 km
  • ronda na skrzyżowaniu z dotychczasowym przebiegiem drogi nr 178 i ul. Kubiaka
  • ronda turbinowego na skrzyżowaniu z ul. 11 Listopada w ciągu drogi krajowej nr 11
  • nowego mostu na rzece Wełna i rozbiórkę starego obiektu
  • wiaduktu nad obwodnicą w ciągu ul. Staszica i rozbiórkę starego obiektu
  • chodników
  • ścieżek pieszo-rowerowych
  • oświetlenia drogowego na skrzyżowaniach i ciągu pieszo-rowerowym
  • kanalizacji deszczowej
  • ekranów akustycznych
  • elementów bezpieczeństwa ruchu

oraz rozbiórkę wiaduktu w ciągu ul. 11 Listopada.

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi: G
  • kategoria ruchu: KR 4
  • nośność drogi: 115 kN
  • nośność obiektów mostowych: klasa A (do 50 ton)
  • szerokość jezdni: 7 m
  • szerokość chodnika: 1,5 m
  • szerokość ciągu pieszo-rowerowego: 2,5 m.