Aktualności

300+ dla sołtysów

300+ dla sołtysów

1 lipca 2023 wszedł w życie przepis gwarantujący sołtysom dodatkowe wsparcie finansowe. Program 300+ dla sołtysów ma wynagradzać włodarzom wsi ich pracę na rzecz wiejskich społeczności lokalnych. Aby skorzystać z programu 300+ dla sołtysów trzeba przede wszystkim złożyć wniosek o takie wsparcie finansowe. Na 300+ dla sołtysów mogą liczyć osoby, które:

1)pełniły funkcję sołtysa przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;

2)osiągnęły wiek:

a)w przypadku kobiet – 60 lat,

b)w przypadku mężczyzn – 65 lat.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wysokość świadczenia to 300 zł, waloryzowane co roku, z czego pierwsza waloryzacja będzie już w 2024 roku.

Wniosek o przyznanie świadczenia

  1. Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej.
  2. Wniosek o przyznanie świadczenia zawiera: dane wnioskodawcy: imię (imiona) oraz nazwisko, datę urodzenia, (numer PESEL), a w przypadku gdy nie nadano tego numeru – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, adres miejsca zamieszkania, adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania; wskazanie sposobu wypłaty świadczenia wraz z podaniem danych niezbędnych do jego wypłaty; podpis wnioskodawcy.

Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:

1) zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji;

2)oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa, będzie dostępny do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta oraz na stronie internetowej www.oborniki.pl w „Aktualnościach”. Należy go składać od 3 lipca 2023 r., z uwagi, na fakt, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2023 r. Na wydanie zaświadczenia Urząd ma 7 dni.

Jeżeli Urząd nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu pełnienia funkcji sołtysa, przez okres dwóch kadencji, nie mniej niż 8 lat, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. (Oświadczenia te zawierają klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”) – Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Gdzie złożyć wniosek o przyznanie świadczenia?

Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Świadczenie przyznaje w drodze decyzji i wypłaca Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia jest wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie. Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym został złożony wniosek o jego przyznanie.

1. wniosek