Aktualności

Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Obornikach? Jesteś za? Złóż deklarację!

Nowoczesny węzeł przesiadkowy w Obornikach? Jesteś za? Złóż deklarację!

Gmina Oborniki przygotowuje inwestycję polegającą na budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego Oborniki Miasto.

Ten ogromny, wielozadaniowy projekt zakłada budowę wielostanowiskowego przystanku autobusowego z zadaszonym peronem, budowę nowej drogi dojazdowej do przystanku oraz zespołu parkingów (na ponad 100 miejsc), a także powstanie ścieżek rowerowych w kierunku centrum miasta oraz Murowanej Gośliny. Jednocześnie, w ramach tego samego przedsięwzięcia PKP PLK przebuduje linię kolejową oraz wybuduje nowy peron, który zostanie przeniesiony na drugą stronę toru i znacznie wydłużony, tak aby mogły zatrzymywać się pociągi każdego typu. PKP SA natomiast po rozbiórce istniejącego budynku dworcowego  Oborniki Miasto postawi całkiem nowy, wraz z przyległymi mu  parkingami.  Dworzec ten architektonicznie wzorowany będzie na istniejących już tego typu budowlach (np. w Mławie – zdj.).

Mława - wiz

Spójna dla całej metropolii będzie też infrastruktura informacyjna (zegary, tablice informacyjne, mała architektura etc. – zdj.).

SDevelop+2216051108280

Projektowany dworzec będzie miał charakter modułowy, gdzie pod jednym zadaszeniem znajdować będą się trzy strefy: pierwsza – obsługi pasażerów  (ze wspólnymi kasami zarówno dla dworca kolejowego, jak i autobusowego), w strefie drugiej – komercyjnej znajdzie się miejsce na boksy sklepowe (np. kiosk, kwiaciarnię). Trzecia strefa to miejsce parku rowerowego, tam będzie można bezpiecznie zostawić swój rower, by dalej do szkoły, pracy, czy też  udać się już pociągiem lub autobusem. Warto tu dodać, że cały teren objęty będzie monitoringiem.

Nowopowstały węzeł przesiadkowy ulokowany będzie nieco dalej niż dzisiejszy budynek dworca kolejowego (w jego miejscu natomiast znajdowały się będą parkingi dla osób, które na dworzec przyjechały samochodem, by pozostawić go tam bezpiecznie na czas pracy, do której dojadą wybierając transport zbiorowy. Jest to system z języka angielskiego zwany Park&Ride, bardzo popularny w dużych aglomeracjach, gdzie transport publiczny jest szybszą i wygodniejszą alternatywą dojazdu do centrów metropolii niż (zwłaszcza w godzinach szczytu) zakorkowane ulice. Parkingi  o tej samej funkcji, usytuowane będą również po drugiej stronie torów (od ul. Łukowskiej) oraz przy dworcu autobusowym. Łącznie będzie to około 120 miejsc postojowych (w tym 10 dla kierowców niepełnosprawnych).

Wejście do nowopowstałego dworca zwrócone będzie w drugą stronę wobec obecnego. Naprzeciw nowego wejścia na dworzec kolejowy znajdować będzie się dworzec autobusowy (na terenie zarządzanym dziś przez PGKiM), obsługujący zarówno komunikację miejską, jak i autobusy linii międzymiastowych. Oba dworce zintegrowane, w tzw. systemie door to door, dzieliła będzie droga, czyli wyłączony z ruchu fragment ulicy Młyńskiej.

Całe zadanie nazwane zostało Poznańska Kolej Metropolitarna. Węzły integracji – budowa systemu funkcjonalnych punktów przesiadkowych. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego Oborniki Miasto. Na realizację projektu złożony zostanie wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach WRPO na lata 2014-2020. Jednym z kryteriów branych pod uwagę przy ocenie wniosku będzie poparcie społeczne dla jego realizacji. Dlatego też zachęcamy do wypełnienia załączonych deklaracji poparcia i dostarczenia/odesłania ich na adres Urzędu Miejskiego w Obornikach, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 76 (Biuro Obsługi Interesantów) – parter.    

deklaracje poparcia osoby

deklaracje poparcia_firmy